‘Spotify voor boeken’ zal einde maken aan paperbacks

Met een gekreukelde paperback en een klotsende kop te hete koffie weggedoken in de bus die First Avenue opraast: zo zagen mijn winterochtenden in 2007 eruit. De mensen om mij heen lazen ook, het maakte het ritje naar mijn stageplek bij de Verenigde Naties tot een vertrouwd samenzijn. Aan die koude ochtenden met Orwell, Capote en medereizigers moet ik denken als ik undergroundnewyorkpubliclibrary.com bekijk. Ourit Ben-Haim fotografeert sinds december 2011 lezende reizigers in de New Yorkse metro. Banken vol New Yorkers en hun leeskeuze, heerlijk.

Beeld: undergroundnewyorkpubliclibrary.com

Maar er breekt helaas een tijdperk van anoniem lezen aan. Binnenkort zie je alleen nog glanzende iPads, Kindles en Surfaces in het ov. Ideaal als je stiekem zelfhulpboeken of sekssucces Fifty Shades of Grey wilt lezen, maar ook kil. Juist in New York lijkt die tijd dichterbij dan in onze steden. Amerikaanse uitgevers vertelden afgelopen weekend dat ze in het eerste kwartaal van 2012 meer hebben omgezet met e-books (282,3 miljoen dollar) dan met boeken met een harde kaft (229,6 miljoen dollar) – die bijna de helft van de papieren boekenmarkt vormen. Een primeur, veroorzaakt door de (impuls)aankopen op Kindle en iPad. En digitaal lezen wordt alleen maar makkelijker.

Afgelopen vrijdag ontmoette ik op een boekencongres Justo Hidalgo. Hij had heet Madrid verlaten om in nat Zandvoort te vertellen over zijn ‘Spotify voor boeken’: 24Symbols. 65.000 gebruikers kunnen voor 5 euro per maand onbeperkt boeken lezen. Als uitgevers even meewerken, zijn boeken door 24Symbols altijd en overal ‘gratis’ beschikbaar. Ik vroeg Hildago of hij papieren boeken kapot ging maken. „Dat hangt er vanaf”, zei hij, een beetje dreigend. „Luxe uitgaves niet. Mensen willen die paar boeken die veel voor hen betekenen tentoonstellen in hun boekenkast. Maar die slappe kaftjes gaan er wel aan.” En inderdaad, Amerikaanse uitgevers halen nu nog wel de meeste opbrengsten uit paperbacks, maar de omzet daalde van 335 miljoen dollar (2011) naar 299,8 miljoen dollar (2012). Dat zijn nu juist die boekjes die het openbaar vervoer in een gezamenlijke leeservaring veranderde.

Ik ben niet de enige technologiejournalist die het verdwijnen van papier betreurt. Nick Bilton van The New York Times werd onlangs overvallen door nostalgie toen hij een antiquariaat inliep. ‘De houten deur kraakte’, schrijft hij, ‘en de geur van papier, inkt en lijm riep herinneringen op aan zomerdagen op het strand en een luie stoel bij de open haard’. Bijna trok Bilton zijn portemonnee. Toen herinnerde hij zich dat die loodzware papieren boeken geen zoek- en deelfuncties hebben. Maar voordat hij de winkeldeur dichttrok, concludeerde de journalist dat e-books ook zo’n zweem van romantiek nodig hebben. Goed idee, Nick. Laten we beginnen met tablethoesjes die het e-book tonen dat je op dat moment leest.

Author: Ernst-Jan Pfauth

Ernst-Jan Pfauth is mede-oprichter en uitgever van De Correspondent. Hij is geobsedeerd door innovatie in media en journalistiek. Daar schrijft hij elke zaterdagmorgen een nieuwsbrief over, waar ruim 2.400 vakgenoten op geabonneerd zijn.

1 thought on “‘Spotify voor boeken’ zal einde maken aan paperbacks”

  1. ‘Spotify’ voor boeken is inderdaad een prachtig concept. In Nederland is http://www.yindo.nl hier al langer mee actief: Voornamelijk NL-titels van NL-uitgevers. Deze zomer loopt ene proef: kwartaalabonnement voor 9,95 p/m, onbeperkt lezen in een snel groeiend aanbod. 24Symbols is absoluut hot, maar Yindo is live.

Hoe denk jij hierover?