Biden heeft zijn State of the Union, schrijver Ted Gioia eigent zich een ‘State of the Culture‘ toe.
Een hoopgevende toespraak, ondanks dat hij een totale creatieve stagnatie constateert bij culturele giganten als Disney en Buzzfeed. Consolidatie en ontslagen is wat de klok slaat.
In creatieve industrieën als boeken, film en muziek verdienen slechts enkele spelers vrijwel al het geld met sequels, prequels en merchandise.
Wereldsterren als Beyonce treden alleen nog maar andere rijken op (kaartjes in de Arena begonnen bij 180 euro).
Waarom dan toch hoopgevend? Omdat Gioia een exponentiële groei ziet van ‘alternatieve cultuur’.
That’s where the future is happening right now. By alt culture, I’m referring to things like podcasts, Bandcamp albums, YouTube channels, Substacks, and various other emerging platforms. Some of these aren’t just growing, they are growing exponentially.
En in die alternatieve cultuur liggen de creativiteit en grensverleggende kunst voor het oprapen.
Gioia – zelf overigens auteur van een zeer succesvolle Substack – noemt dat er bijvoorbeeld 36 YouTube-kanalen zijn met meer dan 50 miljoen abonnees. Een Mr. Beast heeft een groter bereik dan gevestigde entertainment programma’s.
De Grote Versnippering is dan eindelijk hier
De ochtenden dat iedereen hetzelfde programma van de avond ervoor besprak een verre herinnering.
Als ik naar mijn eigen mediagedrag kijk, betaal ik inmiddels meer abonnementsgelden aan Substack-schrijvers dan aan kranten.
Ik betaal nog steeds voor een krantenabonnement omdat ik geloof ik in journalistieke relevantie van een eigengereide redactie. Maar tegelijkertijd juich ik het toe dat het steeds meer nichejournalisten lukt om van hun nieuwsbrieven te leven. Die publicaties gaan zoveel dieper dan de meeste dertien-in-een-dozijn tijdschriften.
Dat hebben we als publiek deels te danken aan overkoepelende platforms als Substack die het toegankelijk en herkenbaar voor ons maken om te betalen voor verdiepende publicaties.
Maar er kan nog zoveel meer
Gioia schrijft:
We deserve a culture in which there are hundreds or thousands of organizations doing audience development and outreach.
In tijden van De Grote Versnippering is het belangrijk om te investeren in de infrastructuur van al die onafhankelijke media. Hoe kunnen makers een groter bereik krijgen, aan hun werk verdienen en tegelijkertijd hun essentiële onafhankelijkheid bewaken?
Gioia zegt bijvoorbeeld tegen de prestigieuze MacArthur Foundation: geef je geld niet aan individuele kunstenaars, maar investeer het in infrastructuur die ervoor zorgt binnen de alternatieve cultuur nieuwe talenten een kans krijgen.
Geen geld naar het individu, maar naar het systeem
Het laatste woord is aan Gioia:
The real question is whether those huge dinosaurs—major record labels or movie studios or non-profits—start working in the same direction. If they start helping out in our project to build an audience and infrastructure for bold creative work, we have a golden age of artistry and culture ahead of us.