Ben je media-ondernemer? Dan heb je vast iets aan het Disney-model

Binnenkort brengen we in POM een ode aan Disney, met radiodj Michiel Veenstra. Ik heb er zin in, want de bedrijfsvoering van het vroege Disney inspireert me al jaren.

Walt Disney heeft de eerste decennia van zijn carrière obsessief animatiefilms gemaakt. Alle opbrengsten stak hij direct weer in zijn nieuwe film. Geld was geen doel, slechts een middel:

“If you want to know the real secret of Walt’s success,” longtime animator Ward Kimball would say, “it’s that he never tried to make money. He was always trying to make something that he could have fun with or be proud of.”

Maar als je er altijd te weinig van hebt, kan geld behoorlijk afleiden. De eerste paar hoofdstukken van de geweldige Disney-biografie van Neal Gabler gaan vrijwel alleen maar over geldzorgen.

Gelukkig kwam in 1932 Kay Kamen in het leven van Disney. Deze merchandise-handelaar zag een groot commercieel potentieel in de animatiepersonages van Disney.

En daarmee een einde aan de geldzorgen.

Toen Kamen de mogelijkheid kreeg Disney te pitchen, naaide hij al zijn spaargeld in zijn jas, pakte vanuit Kansas de trein.

Na twee doorwaakte nachten kwam hij in Los Angeles aan. Eenmaal bij Disney op kantoor gooide hij het geld op tafel. Of hij de merchandiserechten kon kopen voor dit bedrag, plus vijftig procent van de toekomstige opbrengsten.

De kunst van film is film, de business van film is overal

Kamen zette alles op het spel omdat hij ervan overtuigd was dat de filmindustrie een verkeerd beeld van zichzelf had. Filmbonzen geloofde dat de film vrijwel al het commerciële potentieel vertegenwoordigde, terwijl Kamen de film slechts als marktonderzoek zag. Sloeg een film aan? Dan kon er pas echt geld verdiend worden. In zijn woorden:

De kunst van film is film, de business van film is overal

Kamen kreeg het contract en ging aan de slag:

Now Kamen set out to do for Walt Disney Enterprises, the new merchandise arm of the studio, what Walt had been doing for Walt Disney Productions, its filmmaking arm. He was going to reinvent it—transform it into a sleek, quality-controlled, revenue-producing operation that would in time have the added effect of making Mickey Mouse even more popular as a brand than he was as a movie star. Believing that Disney should be affiliated with only the finest manufacturers, Kamen quickly canceled contracts with less prestigious and aggressive companies and signed up with bigger and better ones

Disney-horloge uit 1933

Zijn inspanningen leidde tot grote hits. Zoals het Mickey Mouse-horloge, het bestverkopende horloge in de crisisjaren.

De merchandise-inkomsten stegen van 3 ton dollar naar 30 miljoen per jaar. Van de winsten bekostigde Disney de ontwikkeling van Sneeuwwitje, de eerste full-length animatiefilm die immer cultureel relevant is en die de jaarlijkse merchandise-inkomsten naar 100 miljoen stuwde.

Het Disney-model

Die nieuwe zakelijke benadering van Disney zie je mooi samengevat in onderstaande tekening uit 1957. Je ziet de verschillende divisies en op de lijntjes zie je hoe de divisies elkaar versterken:

Inspiratie voor De Correspondent

Bij het opbouwen van De Correspondent heb ik me laten inspireren door het Walt Disney-model.

Daarom begonnen we bij De Correspondent bijvoorbeeld onze eigen uitgeverij. De boeken promoten het lidmaatschap met onder andere boekenleggers en persaandacht. De uitgeverij zou op haar beurt niet zonder het schrijvende talent van de redactie kunnen en de aandacht voor nieuwe uitgaven op onze site. 

🎧 In de podcast Verwondering vertellen mede-oprichter Harald Dunnink en ik meer over hoe Disney ons inspireerde bij De Correspondent (Kamen bespreken we ook). Beluister op verwondering.com

Het hoeft niet altijd om omzet te gaan. In haar boek Blockbusters prijst Anita Elberse de hedendaagse talentontwikkeling van Disney:

Smart managers will find ways to capitalize on their companies’ talent-development prowess and benefit from whatever next steps their talent chooses to take—indeed, this is the only way to sustain such development efforts over a long period. Disney’s executives, for instance, see the Disney Channel as a launching pad for its stars’ careers within the wider organization.

Je eigen vliegwiel?

Het Disney-model is in feite een voorloper van het vliegwiel waar managementgoeroe Jim Collins het in zijn beroemde boek Good to Great over heeft. Een goed bedrijf heeft allerlei verschillende activiteiten nodig die elkaar versterken en niet van de kern afleiden.

Zoals televisieprogramma’s de films van Disney promoten en de films aan de televisieprogramma’s nieuwe personages en verhaallijnen leveren.

Ik heb voor mezelf ook een vliegwiel uitgetekend. Daarin kan ik zien hoe mijn verschillende activiteiten elkaar versterken (zo zorgt bijvoorbeeld mijn NRC column voor gespreksstof bij POM en leiden deze notities op pfauth.com tot items in POM).

Wil je hier ook mee aan de slag? Kijk dan deze instructievideo, gebaseerd op het werk van Jim Collins:

Wil je meer van Disney leren? Lees dan over zijn houding tot technologie.

Abonneer je op de nieuwsbrief van Ernst-Jan. Ontvang net als 7.000 anderen nieuwe artikelen over intentioneel leven.